Студентська соціально-психологічна служба

VIII МІЖНАРОДНИЙ СИМПОЗІУМ З ПСИХОДРАМИ, ТІЛЕСНО-ОРІЄНТОВАНОЇ ТА АРТ-ТЕРАПІЇ

Ми живемо у соціумі і неодмінно щоденно контактуємо з людьми. Та справа у тім, що кожна людина – це справжній Всесвіт емоцій, спогадів, думок… І майже усі вони родом з дитинства. Як же розібратися з ними, вивільнитися самому та допомогти іншим? Креативні рішення цього завдання пропонували практикуючі психологи та психотерапевти 1-4 липня на Міжнародному симпозіумі з психодрами, учасником якого була координатор студентської соціально-психологічної служби факультету соціальної та психологічної освіти – Підгорна Ольга.

IMG_0705 

Симпозіум був присвячений питанням становлення та організації інноваційних методів психотерапії, консультування, психологічного тренінгу і розвитку особистості. На симпозіумі  працювали воркшопи, тренінги, проводились презентації та лекційно-практичні заняття з арт-терапії, психодрами, казкотерапії, клоуно-терапії, тілесно-орієнтованої терапії тощо. Щодня з 9 ранку до 7 вечора проводилося 5 паралелей занять з видатними майстрами з України, Росії, Білорусі, Угорщини.

На жаль, потрапити на усі майстер-класи мені не вдалось (адже методикою клонування я ще не володію), але можу розповісти про ті майстер-класи, учасником котрих я була.

ДЕНЬ 1.

Пленарні виступи Нікітіна В.Н. (Москва), Пономарьова Є.Ю. (Ялта), Литвиненко Л.І. (Київ), Любарський А.В. (Сімферополь), Есельсон С.Б. (Ростов-на-Дону), Деркач О.А. (Вінниця), Будаі О.А. (Сегед, Угорщина), Старинін І. (Київ), Старовойтов А.В, ( Ялта-Москва), Калініна Л.А. (Миколаїв), Пригунов Г.Ю. (Київ), Рудакова О. (Ялта), Попова О. (Ялта). Майстри-психологи  розповідали про свої авторські програми, практику, основні теми докладів та методику арт-терапевтичної роботи перевірену та апробовану ними на практиці. Після невеликої перерви почались паралелі майстер-класів.

IMG_0622 IMG_0633

Я потрапила на workshop А.В. Любарського: «Наповненість любов’ю у партнерстві і буденності».

ЛЮБАРСЬКИЙ Андрій (Сімферополь, к. м. н., головний сексопатолог Моз АР Крим, зав. відділом сексології, андрології та психотерапії ОПВ ГКРД № 1., лікар вищої категорії за спеціальністю «Сексопатологія», тілесні практики з елементами неотантри).

IMG_0657

Так як сексуальна енергія та потреба у любові та коханні  присутня у кожному, слід навчитися правильно керувати цією енергією та отримувати задоволення від усього, що нас оточує, від людей, з якими ми спілкуємось, від того ЯК ми спілкуємось та сприймаємо цей світ і буденність. Люди створюють безліч табу навколо себе… Інколи досить приємно позбуватися цих заборон і відпускати свої емоції та енергію. «По суті, нема ні поганого, ні хорошого, є лише  ця мить. Насолоджуйтесь нею. Приймайте її. Будьте віддані своїй внутрішній реальності і діліться нею зі своїм партнером».

Протягом трьох годин Андрій Любарський проводив заняття по тантрі. Практикум включав оволодіння поглядом, дотиком, рухом, обіймами, диханням, танцем. «Коли партери розслаблені – тече музика». Під спокійну і інколи ритмічну музику група вчилася занурюватись у медитативну тишу власної сутності і відчувати інших людей, дихаючи у спільному ритмі і просто розслаблюючись і забуваючи про блоки та несприйняття.

Досить вивільнююча та глибока практика, якщо виконувати її під керівництвом знаючої людини.

Паралельно проходив цікавий workshop Нікітіна В. по драмотерапії посередництвом масок Дель-Арте. Мені пощастило поспілкуватися з ним про його авторську методику.

Принцип методики  зводився до того, що певна психологічна ситуація розглядається та розігрується через призму характеру тієї маски, яку одягає людина. Персонажі комедії масок: «слуги»-маски Бригелла, Арлекін, Пульчинелла, Серветта, Коломбіна; сатиричні маски: старий купець Панталоне; фанфарон і боягуз Капітан, базіка Доктор, педантичний Тарталья, а також ліричні герої без масок. Кожна маска має свій характер. Одягаючи певну маску, людина вчиться  дивитися на світ та свою кризову ситуацію очима того персонажа,маску якого наділа. Через розіграш кризових ситуацій посередництвом Комедії Дель-Арте, людина більш широко дивиться на усе, що відбувається з нею та у соціумі.

Після невеликої перерви я потрапила  на майстер-клас Лобанова А. та Нікітіна В. (Сегед, Угорщина та Москва,Росія) по методиці «Жестовий малюнок».

ЛОБАНОВ Артем (Сегед, Угорщина, к. пед. н., художник, арт-терапевт, Комітет з навчально-освітніми програмами Східно-Європейської асоціації арт-терапії).

НІКІТІН Володимир (Москва, д.філ.н., к.п.н., завідувач кафедри філософської антропології та арт-терапії Інституту психології та педагогіки, голова Східно-Європейської асоціації арт-терапії).

IMG_0706

На цьому workshop(і) ми вчились посередництвом простих малюнків та графіки  проводити психоаналіз та діагностику схильностей та психологічного стану людину. Також був представлений цікавий малюнковий тренінг зображення предметів посередництвом хаотичних жестів, що вивільнювало творчу енергію свободи та креативності. Художній тренінг періодично переходив у динамічний, коли  учасники виконували нехитрі  рухи та вправи для підтвердження висновків, які складалися під час аналізу графічних робіт.

IMG_0713

Під кінець дня усі паралелі workshop(ів) представляли свій відділ  у короткій творчій (театралізованій) формі. Ця практика підтримувалась аж до кінця Симпозіуму.

 ДЕНЬ 2.

ІЛЬЮКЕВІЧ Ігор (Мінськ, науковий співробітник відділу психічних і поведінкових розладів РНПЦ психічного здоров’я, викладач тілесно-орієнтованої і танцювально-рухливої терапії Білоруської академії післядипломної освіти)

МАЙСТЕР-КЛАС: Танцювально-рухова терапія в роботі з архетипом Тіні.

«Ми часто у собі щось витісняємо або навпаки приймаємо,щоб нас любили. Ми щось у собі блокуємо, ховаємо, але на емоційному плані воно залишається. Нас вчать,що треба любити усіх людей,але ж інколи це нам просто не вдається. Усі ці заборони, усе, що ми не хочемо у собі сприймати, усе, що блокуємо і намагаємось придушити – самі чи посередництвом соціуму – усе це і формує Тінь». Саме з цією Тінню ми і працювали. Принцип роботу заключався у тому,щоб вивільнити психологічні блоки та пропрацювати певні емоції через рухи тіла. Не через технічні вивчені танці, а через відпускання тіла та рухи,які воно саме хотіло робити. Закриваєш очі, пропускаєш музику через своє тіло і дозволяєш собі рухатись так,як хочеш, насичуючись вибраною емоцією та відпускаючи її через танець. У рамках workshop(у) працювали над тим,що відчуваємо; тим, що заперечуємо у собі, що не хочемо проявляти та сприймати; над внутрішніми заборонами; над заборонами суспільства.

Якщо дозволити собі справді глибоко попрацювати виділені емоції, то під кінець workshop(у)  відчуваєш себе одночасно спустошеним і наповненим, спокійним і навіть…щасливим!

IMG_0761

 

ПРИГУНОВ Єгор (Київ, православний теолог, аддиктолог, Президент БО «СОЮЗ “ЗДРАВО”», керівник ІВП «ЗДРАВО», Дійсний член Східно-Європейської Асоціації Арт-терапії (Софія, Болгарія), науковий консультант Лабораторії системно-аналітичної арт-терапії (КДУ м.Ялта), доповідач і ведучий майстер-класів міжнародних конференціях в СНД і Європі).

МАЙСТЕР-КЛАС: Терапевтичний ресурс архетипових образів божевільної мудрості (на прикладі роботи з хворими дітьми та їхніми близькими).

IMG_0774

Вже з назви стає зрозумілим,що на майстер-класі відбувалось позитивне і досить цікаве божевілля. Спочатку ми малювали «я правильний»/» Я не правильний»… Потім розбивалися на пари і проводили роботу-пояснення свого малюнка…Партнер при цьому записував окремо свої емоції, враження, здогадки… Потім по сигналу інструктора партнер-«аналітик» розповідав про свої записи і цікавився,які емоції викликають його слова, певні частини малюнку, якого кольору ці емоції, де в тілі вони відчуваються… По сигналу ролі мінялися… Основна цікавість цієї частини тренінгу заклечалась в тому, що на опис свого малюнка дається досить багато часу…і коли ти вже висказав усе більш-менш цивільне і заплановане, ти починаєш глибше занурення у тему, а отже і у свій внутрішній світ. Потім ми намагалися відповісти на запитання «хто ти?» на неіснуючій вигаданій мові,а на запитання «Який ти?» – жестами і мімікою (але без слів)… Згодом нас чекала подорож у Казкову Країну! Під керівництвом Єгора ми уявляли різні цікаві місця і їх жителів і поступово перетворювались на цих казкових громадян. З цього моменту починався майстер-клас по клоунотерапії. Досить цікава практика, яка водночас і вивільнює емоції, і дозволяє нашій внутрішній дитині нарешті спокійно погратися. Під кінець практикуму ми малювали свій настрій та, повертаючись до початкових малюнків, намагалися їх гармонізувати і вивести у позитивне русло.

 ДЕНЬ 3.

 СОСІС Лілія (Донецьк, к.п.н. доцент кафедри психології Донецького національного університету, дійсний член ППЛ, психодрама-терапевт)

МАЙСТЕР-КЛАС: Набридло бути хорошою дівчинкою!

IMG_0917

Тому,хто не знайомий з методикою «Психодрама» на практиці – обов’язково слід хоч раз це спробувати! Навіть якщо ти сидиш просто як глядач, у тобі здійснюється колосальна робота.

На даному тренінгу за  три години ми пропрацювали лише 2 ситуації.

Першу тему задала дівчинка. Ми грали у склад покинутих емоцій. Дівчинка заходила у цей склад,визначала,де знаходиться емоція,від якої вона колись відмовилась, вибирала з групи того,хто буде грати цю емоцію,розмовляла з нею, розігрувала ті біографічні моменти,коли втратила цю емоцію… Кожного разу з залу вибиралась людина,котра грала важливу роль у тій конкретній ситуації. Дівчинка проживала роль як себе самої у тому часі,кожного учасника ситуації, себе у цьому часі,учасників у цьому часі. Підіймалась тема буденності: «…адже ніхто не хоче бути, як усі. Ми хочемо бути особливими…».Але ж за все ми платимо якусь ціну. Чи впевнені ми,що ціна адекватна тому, від чого ми так прагнемо позбутися?

IMG_0923

Другу тему підняв хлопець: «Я намагаюся бути хорошим. Інколи навіть поступитися своїми думками та ідеями, аби подобатись людям». Цю ситуацію ми і програвали, починаючи з недавнього вияву цих емоцій і поступово рухаючись до першопричини, включаючи у гру важливих, з точки зору оповідача, персонажів.

СТАРОВОЙТОВ Андрій (Сімферополь, к.п.н., докторант кафедри психології КГУ, директор Лабораторії системно-аналітичної арт-терапії, керівник Кримської школи експериментального тренінгу, представник Східно-Європейської асоціації арт-терапії в Україні, психотерапевт).

МАЙСТЕР-КЛАС: Що зберігається в дитячих кишенях?

IMG_0934

Що зазвичай дитина ховає у кишенях? Щось цікаве,дорогоцінне і необхідне, навіть якщо дорослий цього не розуміє, щось, що ще може знадобитися, або про що просто забув. Чи не те саме відбувається з нашою психікою? Ще в дитинстві з нами відбувається безліч усього, з часом ми це забуваємо, але воно іще з глибини дитинства інколи впливає на нас.

IMG_0940

А тепер уявіть: вам зав’язують очі м’якою чорною тканиною. Ви у кімнаті з десятком людей і починаєте повільно рухатись. Як Ви реагуєте, коли до вас торкаються, коли ви наштовхуєтесь на людей? А якщо почати рухатись швидше, іще швидше!Що ви відчуваєте? Що ви згадуєте? Подорожуйте при цьому по спогадам дитинства, можливо навіть по тим місцям,коридорам,кімнатам,які для вас важливі…А потім,все так же ж із заплющеними очима, намалюйте свій портрет, але так, як робили це в дитинстві. Згодом зніміть пов’язку. Як би Ви себе почували? А якщо згадати важливе місце, свою важливу схованку? Якщо згадати запах, колір, звук? Що тоді відчуватиме дитина, яка живе у вашій Душі? Інколи корисно заплющити очі,щоб нарешті побачити світ і людей навколо.

 ДЕНЬ 4.

БАШМАКОВА Тетяна (Севастополь, психолог, проведення індивідуальних і сімейних консультацій, проведення жіночих т-груп, проведення тренінгів ефективних взаємовідносин у Севастополі та Ялті. Розробка авторських тренінгів «Помилки, які роблять жінки задля чоловіків», «Солодке життя або школа насолоди») та ГОГОЛКІНА Світлана проводили workshop по Психологічним іграм.

Часто наше спілкування з людьми зводиться до гри, у якій ми отримаємо ті емоції,які потребуємо. Навіть якщо при цьому страждають інші. Чи не така позиція більшості людей у сварках та кризових ситуаціях? Ми граємо роль жертви, переслідувача чи спасителя… До того ж ці ролі  постійно міняються.  Кожна конфліктна ситуація,якщо її розібрати,має певний сценарій. Кожна ситуація має крючок, на який ми клюємо, веде за собою якусь реакцію та розплату. А що,якщо вміти розгледіти ці пастки і керувати ними (або уникати їх) ? А що, якщо не грати, а бути відвертими? А що,як не пірнати у прірву сварки, а усвідомлювати свої емоції і вчинки? Може тоді і не буде «жертви», а буде просто людина, яка усвідомлює свою слабкість і може попросити про допомогу; не буде «переслідувача», буде людина, яка впевнена у собі і не йде до цілі по головам; не буде «спасителя», котрий лізе куди не просять, а буде «турботливий»,який поцікавиться, чи може чимось допомогти і чим саме. Можливо навчившись говорити без підтекстів,наше життя стане кращим і легшим? Але ж це досить не звично для нас, чи не так? Чи готові Ви ризикнути?

IMG_1034 IMG_1029

Саме над цим ми і працювали у групі Гоголкіної та Башмакової.

По обіді відбувся заключний концерт, вручення дипломів та святкова програма у католицькому костелі «AVE MARIA» де усі учасники насолоджувались живою музикою органу та скрипки.

IMG_1204

На завершення можу сказати, що участь у таких симпозіумах, workshop(ах) та майстер-класах якісно змінює сприйняття себе та оточуючих. Можливо через те, що ти вчишся розкриватися і просто відчувати, можливо через теплу дружню атмосферу, у яку ти потрапляєш на період фестивалю, можливо через покращення розуміння оточуючих (у всього ж є своя причина). У будь якому разі, хочу висловити вдячність усім, хто організовував цей захід, приймав у ньому участь, будь-яким чином був причетним до того, що мені пощастило туди потрапити. Вірю, що ми корисно використаємо отримані знання у практиці нашої студентської соціально-психологічної служби.

Leave a comment for: "VIII МІЖНАРОДНИЙ СИМПОЗІУМ З ПСИХОДРАМИ, ТІЛЕСНО-ОРІЄНТОВАНОЇ ТА АРТ-ТЕРАПІЇ"